Skemad efter forkølelse og feber - og i varmen, putning

17. juli 2010

Alder:
6 mdr.

Skemad efter forkølelse og feber - og i varmen, putning

Kære Helen

Så skriver jeg til dig igen. Jeg håber, du har haft en rigtig god ferie og mange tak for dit sidste svar.

Som du anbefalede, startede jeg med at give min dreng grød, da han var ca. 5 1/2 måned, da han var meget interesseret i vores mad. Det gik også rigtig fint - i løbet af ca. 14 dage kom han op på at spise en lille tallerken med grød. Han er nu 6 1/2.

For knapt 3 uger siden startede jeg også med at lave mos til ham. Den tredje dag, jeg gav ham gulerods-kartoffelmos, spiste han også fint af det. Dagen efter blev han meget, meget forkølet. Det han har været i næsten 14 dage. Midt i forkølelsen fik han tredagsfeber (det fandt vi ud af, da han fik udslæt, efter feberen var faldet). I hele perioden har det været meget varmt - og vi har det meget varmt i vores lejlighed.

Siden han blev forkølet, har han stort set ikke spist skemad - så det er nu ved at være ca. 2 uger siden. Jeg har ammet ham meget for at være sikker på, han får væske nok i varmen. Jeg er nu lidt bange for, at jeg næsten skal starte forfra igen med skemad. For en uge siden - lige inden han fik feber, og hvor forkølelsen var lidt bedre, spiste han et glas frugtmos, og i dag har han også spist lidt moset banan og lidt frugtmos fra glas. Så jeg håber, at han er ved at få sin appetit igen.

Hvad vil du råde mig til i denne situation, og hvor hurtigt tror du, at jeg kan gå frem? Jeg tilbyder ham grød eller frugtmos ca. 4 gange om dagen - når jeg vurderer, at han må begynde at blive sulten, men han vil ikke åbne munden. Det er den samme grød - risgrød og hirsegrød og lidt forskellige ...

Annonce

... former for frugtmos, jeg giver ham. Vi var også kommet over på en lidt grovere grød, men det har jeg med vilje ikke givet ham de sidste par uger.

Jeg giver ham også agurk eller et lille stykke frugt, han kan sidde med, og det tygger han også lidt på. Kan jeg prøve noget helt nyt nu, eller skal han igen først være fortrolig med det, jeg gav ham, før han blev forkølet og fik feber?

Jeg ville også gerne prøve at give ham det inderste en frikadelle, men er bange for, han kan blive lidt "skræmt", når han ikke har spist så meget forskelligt endnu.

Jeg har også et spørgsmere mere vedr. putning.

De 10 sidste par dage har han ligget på en lille dyne i vores seng, når han sover - fordi han har væet syg, og det har været så varmt. Mange aftener har jeg ammet ham i søvn for at undgå, at han bliver ked af det og endnu mere varm. Her til aften har jeg puttet ham i egen seng, men han blev ked af det, og jeg havde ham op flere gange, inden han faldt i søvn.

Når jeg putter ham, falder han gerne i søvn, når jeg ammer ham. Jeg snakker til ham, når jeg lægger ham og holder ham lidt op for at vise ham, at han bliver flyttet, men han vågner næsten altid efter en halv time. Jeg er begyndt at tage ham op og give ham lidt mere mad, når han vågner, og derefter kan jeg for det meste lægge ham ned igen, og han sover videre.

Er det bedre, hvis jeg prøver at amme ham lidt tidligere, så han ikke falder i søvn og så lægge ham i seng, når han er vågen? Hvad kan jeg forvente af hans alder?

Jeg glæder mig meget til at høre fra dig.

Fortsat rigtig god weekend.

Kærlig hilsen

Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!