Brev:
Skemad efter forkølelse og feber - og i varmen, putning
17. juli 2010
Alder:
6 mdr.
Skemad efter forkølelse og feber - og i varmen, putning
Kære Helen
Så skriver jeg til dig igen. Jeg håber, du har haft en rigtig god ferie og mange tak for dit sidste svar.
Som du anbefalede, startede jeg med at give min dreng grød, da han var ca. 5 1/2 måned, da han var meget interesseret i vores mad. Det gik også rigtig fint - i løbet af ca. 14 dage kom han op på at spise en lille tallerken med grød. Han er nu 6 1/2.
For knapt 3 uger siden startede jeg også med at lave mos til ham. Den tredje dag, jeg gav ham gulerods-kartoffelmos, spiste han også fint af det. Dagen efter blev han meget, meget forkølet. Det han har været i næsten 14 dage. Midt i forkølelsen fik han tredagsfeber (det fandt vi ud af, da han fik udslæt, efter feberen var faldet). I hele perioden har det været meget varmt - og vi har det meget varmt i vores lejlighed.
Siden han blev forkølet, har han stort set ikke spist skemad - så det er nu ved at være ca. 2 uger siden. Jeg har ammet ham meget for at være sikker på, han får væske nok i varmen. Jeg er nu lidt bange for, at jeg næsten skal starte forfra igen med skemad. For en uge siden - lige inden han fik feber, og hvor forkølelsen var lidt bedre, spiste han et glas frugtmos, og i dag har han også spist lidt moset banan og lidt frugtmos fra glas. Så jeg håber, at han er ved at få sin appetit igen.
Hvad vil du råde mig til i denne situation, og hvor hurtigt tror du, at jeg kan gå frem? Jeg tilbyder ham grød eller frugtmos ca. 4 gange om dagen - når jeg vurderer, at han må begynde at blive sulten, men han vil ikke åbne munden. Det er den samme grød - risgrød og hirsegrød og lidt forskellige former for frugtmos, jeg giver ham. Vi var også kommet over på en lidt grovere grød, men det har jeg med vilje ikke givet ham de sidste par uger.
Jeg giver ham også agurk eller et lille stykke frugt, han kan sidde med, og det tygger han også lidt på. Kan jeg prøve noget helt nyt nu, eller skal han igen først være fortrolig med det, jeg gav ham, før han blev forkølet og fik feber?
Jeg ville også gerne prøve at give ham det inderste en frikadelle, men er bange for, han kan blive lidt "skræmt", når han ikke har spist så meget forskelligt endnu.
Jeg har også et spørgsmere mere vedr. putning.
De 10 sidste par dage har han ligget på en lille dyne i vores seng, når han sover - fordi han har væet syg, og det har været så varmt. Mange aftener har jeg ammet ham i søvn for at undgå, at han bliver ked af det og endnu mere varm. Her til aften har jeg puttet ham i egen seng, men han blev ked af det, og jeg havde ham op flere gange, inden han faldt i søvn.
Når jeg putter ham, falder han gerne i søvn, når jeg ammer ham. Jeg snakker til ham, når jeg lægger ham og holder ham lidt op for at vise ham, at han bliver flyttet, men han vågner næsten altid efter en halv time. Jeg er begyndt at tage ham op og give ham lidt mere mad, når han vågner, og derefter kan jeg for det meste lægge ham ned igen, og han sover videre.
Er det bedre, hvis jeg prøver at amme ham lidt tidligere, så han ikke falder i søvn og så lægge ham i seng, når han er vågen? Hvad kan jeg forvente af hans alder?
Jeg glæder mig meget til at høre fra dig.
Fortsat rigtig god weekend.
Kærlig hilsen
Anne